April 4, 2015

Fenomena Gerhana Bulan

Semalam berlaku gerhana bulan penuh yang dilaporkan telah dapat disaksikan di Malaysia. Satu perkara yang menarik perhatian saya adalah berkenaan anjuran Islam untuk kita adakan SOLAH SUNAH GERHANA. Ini menyebabkan saya terfikir, kejadian gerhana2 ini...yang kian kerap kebelakangan ini, pasti ada sebab musabab & rahsia unik disebaliknya. Memang benar ia adalah suatu petanda kekuasaan ALLAH; namun saya kira pasti ada sesuatu yang ALLAH ingin kita ketahui daripada peristiwa sebegini...cuma mungkin aqal kita terbatas untuk memikirkan lebih jauh.


Semalam juga merupakan kali pertama saya berpeluang menyertai solah sunah gerhana serta khutbah. Saya langsung terlupa akan solah ini dan hanya teringat apabila tiba di Surau Al-Falah, Danau Kota. Di sini saya letakkan link tentang kaifiat solah ini : SOLAH SUNAH GERHANA.

Saya juga tergerak untuk membaca lebih lanjut mengenai fenomena ini dan mendapati web ini agak informatif : INFO ON ECLIPSE.

Seterusnya satu hadith daripada kitab Al-Lu'Lu; Wal Marjan...daripada bab Solah Gerhana

"Abdullah bin Abbas berkata; Telah terjadi gerhana matahari pada zaman Rasulullah. Maka Rasulullah mendirikan solah.Baginda berdiri terlalu lama, setara waktu membaca surah Al-Baqoroh. Lalu ruku' dengan ruku' yang lama; seraya mengangkat kepala dan berdiri lama, namun tidak selama yang pertama.
Kemudian Rasulullah ruku' kembali dengan ruku' yang lama, namun tidak selama ruku' yang pertama; kemudian sujud. 
Kemudian Rasulullah berdiri kembali waktu yang lama, namun tidak selama yang pertama. Lalu ruku' lama, namun tidak selama yang pertama. Lalu mengangkat kepala dan berdiri lama, namun tidak selama yang pertama.
Kemudian Rasulullah ruku' kembali dengan ruku' yang lama, namaun tidak selama yang pertama dan kemudia sujud. Kemudian baginda selesai solah sementara matahari tampak kembali. Baginda bersabda:
Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda2 kebesaran ALLAH. Gerhana terjadi nukan kerana mati atau hidupnya seseorang. Jika kalian melihatnya, banyaklah mengingati ALLAH.

Ada sahabah bertanya; Wahai Rasulullah kami melihat anda hendak meraih sesuatu di tempat anda itu. Kami juga melihat anda menahan ketakutan.
Rasulullah menjawab, "Sungguh aku melihat syurga, lalu aku hendak meraih setandan anggur. Seandainya aku dapat meraihnya, pastikalian akan memakannya selama dunia masih ada. Kemudian aku melihat neraka; aku belum pernah melihat suatu pemandangan yang mengerikan dibanding itu. Dan aku melihat kebanyakan penghuninya wanita."

Sahabah bertanya lagi, "Mengapa begitu ya Rasulullah?"
Rasulullah menjawab :Kerana mereka berbuat kufur (ingkar)"
Sahabah : " Apakah mereka kufur pada ALLAH?"
Rasulullah : "Mereka mengingkari pemberian suami dan mengingkari kebaikannya. Seandainya kamu bernuat kebaikan kepada salah seorang dari mereka sepanjang masa,lalu ia melihat sedikit saja keburukan darimu maka ia akan mengatakan. "tidak pernah aku melihat kebaikan darimu sedikit pun"

_HR Bukhari & Muslim_

FYI, Kitab Lu'Lu' Wal MArjan is a book which compiles hadis recorded by Bukhari as well as Muslim; hence THE MOST authentic hadis book we have. 

Ada beberapa lagi hadis berkenaan Gerhana ini, namun atas kekanagan ruang dan masa, saya tidak memuatkannya di sini.

Wallahu 'Alam

Credits to : alfalakonline & jabatan hal-ehwal agama Terengganu


No comments: